Finnsiirto Oy tuo maahan ja myös myy Hyundain Koreassa valmistamia trukkeja. Dieselkäyttöinen vastapainotrukkimallisto 9V kattaa nostokyvyt 2,5 tonnista aina 30 tonniin saakka. Ruskolainen konepaja EJT-Tekniikka Oy hankki alkuvuodesta 12 tonnin nostokyvyn ja maksimissaan 7,5 metrin nostokorkeuden omaavan mallin 120D-9V.
EJT-Tekniikka on tilauskonepaja ja erikoistunut teräksen käsittelyyn. Ruskolla sijaitsevassa, tilavassa 7 000 neliömetrin kokoisessa hallissa poltto- ja plasmaleikataan 30–35 tonnia terästä vuorokaudessa. Plasmalla voidaan leikata aina 40 millimetriin saakka, polttoleikkauksella päästään jopa 150 millimetrin paksuuksiin. Volyymipaksuus on 5–40 millimetriä. Leikattavat sarjat vaihtelevat pienistä suuriin.
”Sitä tehdään, mitä asiakas haluaa. Meille tärkeä asiakaskunta on meriteollisuus. Kaikki Suomen telakat ovat asiakkaitamme. Toki asiakkaina on paljon muutakin teollisuutta. Osa tuotteista toimitetaan leikkeinä ja osaa jalostetaan pidemmälle. Teemme myös kevyttä koneistusta, särmäystä ja myös hitsauskokoonpanoja asiakkaiden kuvien mukaisesti”, kertoo konepajan toinen omistaja Erkka Rike.
Viime vuonna tuotantoon investoitiin 3,5 miljoonaa euroa. Tähän kuuluu muun muassa pian käyttöön otettava uusi laserleikkauskeskus, joka tehostaa leikkuupalveluita edelleen. ”Laserilla saavutetaan entistä parempi mittatarkkuus. Tulemme kasvattamaan 7,5 miljoonan euron liikevaihdon tänä vuonna noin 14 miljoonaan euroon uuden leikkurin ja muiden investointien avulla, muun muassa uusasiakashankinnan myötä. Manuaalisen hitsauksen rinnalle asennamme parhaillaan kahta hitsausrobottia. 400 (5,1 m) ja 300 tonnin (3 m) särmäyspuristimien lisäksi tulossa on 1 000 tonnin (8,1 m) puristusvoiman omaava laite”, valottaa Rike mittavien investointien taustaa.
Konepajassa riittää aina myös siirreltävää. Raskaita teräsosia ei juuri miehissä liikutella. Trukkeja on kuusi, joista viisi on Hyundai-merkkistä. Uusin tulokas on alkuvuodesta toimitettu 12 tonnin 120D-9V, jonka mittarissa helmikuun puolivälissä oli hieman alle 500 tuntia.
”Tätä järeintä trukkiamme käytämme levykuormien purkuun ja siitä tuotantoon meneviin lauttavaunujen lastaukseen. Myös asiakkaille menevien tuotteiden lastaus sillä hoituu. Keskimäärin yhden työpäivän aikana tänne tulee kaksi ja täältä lähtee myös kaksi autoa. Pienemmällä trukkikalustolla lastaamme usein valmiita leikkeitä ja muita tuotteita sisällä hallissa suoraan asiakkaan perävaunuun”, jatkaa Rike.
Iso Hyundai on ajossa 8–9 tuntia päivässä ja sille on kaksi kuljettajaa. Vierailuhetkellä puikoissa on Martin Granholm. Mies kiittelee erityisesti ohjaamoergonomiaa, joka uudessa mallistossa on harpannut aimo askeleen vanhaan verrattuna.Hydrauliikka on sähköisesti esiohjattu ja työliikkeiden hallinta on toteutettu minivivuilla. Sähköisyys on tuonut mukanaan helpon kuljettajakohtaisen säädettävyyden. Käsille on hyvä tuenta vipujen edessä. Selkeä värinäyttö kertoo kuljettajalle kaiken oleellisen. Peruutuskameralle on oma näyttönsä.
Kahdeksan tonnin malliin Hyundai 80D-9V saakka moottorina on Hyundain oma HMC DCC. 10 tonnin trukista ylöspäin peltien alla kehrää Cummins. Mallisarja vaihtelee F3.8- moottorista (90 kW) aina L9 (242 kW) saakka. Kaikki ovat tietenkin Stage V -päästötasolla. 120D-9V:ssä on Cummins B4.5 ja tehoa saadaan valmistajan ilmoittamana 123 kilowattia.
Finnsiirron teknisestä tuesta vastaavan Antti Lehtovaaran mukaan uusi mallisto on vanhaa huomattavasti pieniruokaisempi. Ilmastoinnilla varustetun ohjaamon melutasoa on myös saatu tiputettua muun muassa tuulettimen siipien kierroslukua pudottamalla sekä ohjaamon uuden rakenteen ansiosta. Näkyvyys eteen ja sivuille on sekin kohentunut kaarevan tuulilasin ansiosta. Nostosylinterien sijoittaminen maston sivuille parantaa omalta osaltaan näkyvyyttä haarukoille. Huoltotöitä koneen rungon sisällä helpottaa 52 astetta sivulle kallistettavissa oleva ohjaamo.
”Dieseltrukeille on oma käyttäjäkuntansa ja Hyundain uusi mallisto on otettu kentällä hyvin vastaan. Parhaillaan hallissa on varusteltuna myös 10 tonnin malli 100D-9V. Se lähtee asiakkaalle lähipäivinä”, kertoo Finnsiirron myyntijohtaja Kalle Dahlman.
Alkuperäisartikkeli julkaistu: Konepörssi 3/2024